cappicio skrev 2012-10-16 22:53:49 följande:
Detta var mitt fösta inlagg på denna sida så kul o se hur snabbt man fick bra reaktioner. väl mött
Då passar det ju bra att säga lite extra välkommen Cappio!
Hoppas du ska trivas och få många givande samtal/diskussioner.
cappicio skrev 2012-10-16 22:53:49 följande:
efter att ha läst en del här så läser man att bröllopet ska vara så peromligt.
Just det här tror jag ibland faktiskt ställer till en del, även om jag helt förstår att man vill ha ett personligt bröllop-det vill jag med.
Jag tror att man dels ibland slår nästan knut på sig själv för att riktigt visa hur unikt man kan göra det, och många gånger uppfinner man hjulet igen-istället för att ta vara på saker som kanske blivit tradition för att de faktiskt fungerar. Vad jag kan se, så stressar det ibland upp brudpar onödigt mycket i planeringsstadiet.
Jag tror också man ganska ofta glömmer att det går att vara djupt personligt samtidigt som man gör en sak som "alla andra". Man kan gå vanligt i altargången, utan att hjula, man kan följa kyrkans vigselritual och behöver inte ha egenskrivna löften-det är ändå persoligt och stunden är ändå unik. Man kan skicka helt vanliga inbjudningskort och följa de etablerade klädkoderna etc och inte vara rädd att det ska vara "stelt och opersonligt". Och man kan ta många av sina mer vilda idéer och applicera dem på stunder under dagen-eller tom före/efter. Man kan ju tex köra en "trash the dress-session" med en fotograf efter bröllopet och varför inte då göra ett bildspel typ som en musikvideo, med just favoritlåten, bara som ett exempel.
Det här är alltså allmänna tankar och åsikter jag har efter att ha hängt här i många år. Egentligen inte riktat särskilt till dig. Jag säger dem för att jag tycker att man kan behöva en liten motvikt till personlighetssträvan som inte bara gäller bröllop idag utan hela livet-visst ska man vara sig själv och leva sitt liv utan att bara jamsa med strömmen-men det är ingen fara om man ibland både gör och är mest som "alla andra".
Och när det handlar om kyrkan, så tycker jag att man kan påminna sig om att det är något helt annat än bara en fin lokal man väljer om man gifter sig där. Då är det gudstjänsten och formerna för den som står över hur man själva annars är och gör. Man rättar sig efter att det är någon gudomlig där, och att stunden är helig.
Det är jättevanligt att brudpar vill klippa och klistra i ritualen och tyvärr upplever jag att den allmänna respekten är ganska låg-man tycker att man betalar för att få vara där och då ska man få göra som man själv vill.
Jag tror att när man varit här länge, har sett så många olika inlägg att man kanske nästan snäser ibland, för att man är allmänt less, vilket kan drabba den som frågar för första gången. Det kan liksom trigga igång saker ifrån gamla diskussioner.
Lycka till med all er planering!