• cappicio

Hårdrock i kyrkan

Då min blivande man har AC/DC som de största idolerna i livet så vill han gärna ha en låt med dom i kyrkan,
    Skulle det vara passande att t.ex ha highway to hell som utgångslåt.
    Han tycker det är givet, jag tycker att det är hemskt o de som känner oss säger att det är sååååå oss.

• Svar på tråden Hårdrock i kyrkan
  • sirifredde

kan ni inte kompromissa gillar du typ chris rea? Han är ju kanon lite rock =)

• Cantaton

AC/DC kan man väl ha, men kanske inte just "Highway to hell"... i en kyrka. Vet inte ens om musiker/präst skulle godkänna det.

• daniiel

Jag tycker också att någon form av hårdrock borde ni kunna ha. Vi hade tex "Kiss - I was made for loving you", då Kiss är ett av makens favoritband. Vi valde den dock som solosång och Maria Menas cover, då den kändes mer passande i kyrkan.

Det som kan vara, ifall ni vill ha in- och utgångsmusiken på orgel, är att kantorn inte vill/kan spela just den låten ni vill ha. Då kanske ni kan hitta någon annan som kan spela den på piano eller gitarr istället?

Och även jag är tveksam till att "Highway to hell" skulle godkännas i kyrkan, men det vet man ju inte förrän man frågat.

• passionsblomman

Vilken genre av musik man väljer spelar nog inte en avgörande roll inför de flesta präster. Däremot ska ju budskapet i musiken inte krocka med kyrkans värdegrund och budskap-och då tror jag nog att just texter som den du nämner är mindre lyckade...

Sedan kommer även parametrar in som är av mer praktisk art-hur ska stycket spelas tänker man? För ska det spelas av en kantor, måste ju denne kunna stycket i fråga. Har man tänkt sig CD, så är det inte alla kyrkor som har någon musikanläggning och heller inte alla som godkänner musik från CD i kyrkan.

Personligen hoppas jag att ingen präst godkänner "Higway to hell" i kyrkan, utan tycker att har man lust att vara putslustig med den typen av skämtsamma (antar jag?) texter runt att man just gift sig, så kan man spara dem till en annan stund under dagen/kvällen, som när man åker från festen, eller anländer till den tillexempel.

När det kommer till just hårdrock, så är ju många av balladerna svårslagna och det finns otroligt fina instrumentala versioner som den här:

">

Kanske vore ett alternativ?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • CoG

Jag har för mig att jag läst om ngn som hade just" Highway to hell" i kyrkan....
    Men dom har väl andra låtar som kan passa bättre, någon som även du kan tänka dig.
    Dom har ju ett gäng skivor i bagaget.

• Kotthare

Absolut INTE highway to hell i KYRKAN. Hör du inte själv hur olämpligt det är? 
    Vigseln är en gudstjänst, på festen kan ni offra får eller dricka blod eller lyssna på ACDC. 

• Aniara4
    passionsblomman skrev 2012-10-16 17:06:04 följande:
    Personligen hoppas jag att ingen präst godkänner "Higway to hell" i kyrkan, utan tycker att har man lust att vara putslustig med den typen av skämtsamma (antar jag?) texter runt att man just gift sig, så kan man spara dem till en annan stund under dagen/kvällen, som när man åker från festen, eller anländer till den tillexempel.
    Brukar inte just "Highway to hell" nämnas som exempel på en låt som prästen förmodligen inte skulle gå med på i kyrkan?

Och är det verkligen så ni känner inför äktenskapet?

Genren i sig borde inte vara något problem, det finns ju kristen hårdrock också, men det är två saker man bör tänka på i sammanhanget:
     1) Innehållet, vilket budskap texten förmedlar, och
    2) De tekniska aspekterna - det är som sagt inte alla kyrkor som kan spela CD-skivor i musikanläggningen, och ofta blir det knasigt med akustiken att ha  inspelad musik. I så fall bör man antingen ha något som kyrkomusikern kan spela, eller hyra in egna musiker.

Ska erkänna att jag inte är någon stor AC/DC-kännare, men det kanske finns någon annan låt som passar bättre och går att få ett fint framförande av i kyrkan?
  • Kjell Präst

Som sagts: Hårdrock i sig är inget problem, men "Highway to hell" är inget lämpligt val. Vigseln är - som också sagts - en gudstjänst och i en gudstjänst passar inte den typen av texter. Även jag har hört att den låten tillåtits, men jag undrar uppriktigt hur den prästen tänkte då.

• passionsblomman
    Kjell Präst skrev 2012-10-16 18:15:45 följande:
    men jag undrar uppriktigt hur den prästen tänkte då.
    Jag med!Förvånad
  • cappicio

Har satt min blivande på att kolla igenom alla ac/dc skivor i hopp att hitta något som passar. Får tacka för de förslag,åsikter o synpunkter som ni lämnat även om jag ställer mig väldigt frågande till vissa.... jag skrev att jag tyckte det var hemskt och ändå kommenteras det: du hör väl själv hur hemskt det läter.... Jo det var ju det jag hade skrivit och någon skrev är det så ni känner för äktenskapet... Nopp abslout inte det är den blivandes älsklingslåt o efter att ha läst en del här så läser man att bröllopet ska vara så peromligt. Och det skulle det verkligen bli med just denna låten. MEN som jag skrivit så tycker jag att det är hemst o det kommer inte bli den låten. Då jag skriver via mobilen så får jag inte citera funktionen att fungera. Hoppas det är OK i alla fall. Detta var mitt fösta inlagg på denna sida så kul o se hur snabbt man fick bra reaktioner. väl mött

• Alyllyra
    cappicio skrev 2012-10-16 22:53:49 följande:
    Har satt min blivande på att kolla igenom alla ac/dc skivor i hopp att hitta något som passar. 
    Det låter bra, han som känner till bandet så väl borde kunna hitta något bra som passar.
     Detta var mitt fösta inlagg på denna sida så kul o se hur snabbt man fick bra reaktioner. väl mött
    Kul att du är här! Jag tyckte det var lite nervöst första gången jag postade ett inlägg Tungan ute

Och jag hoppas du inte tar åt dig för mycket. Ibland läser man inlägg lite väl snabbt eller antar saker som inte är sanna. Och då kan det bli lite tokigt... Men jag utgår alltid från att ingen vill någon annan illa.
  • passionsblomman
    Detta var mitt fösta inlagg på denna sida så kul o se hur snabbt man fick bra reaktioner. väl mött
    Då passar det ju bra att säga lite extra välkommen Cappio!
    Hoppas du ska trivas och få många givande samtal/diskussioner.
    efter att ha läst en del här så läser man att bröllopet ska vara så peromligt.
    Just det här tror jag ibland faktiskt ställer till en del, även om jag helt förstår att man vill ha ett personligt bröllop-det vill jag med.
    Jag tror att man dels ibland slår nästan knut på sig själv för att riktigt visa hur unikt man kan göra det, och många gånger uppfinner man hjulet igen-istället för att ta vara på saker som kanske blivit tradition för att de faktiskt fungerar. Vad jag kan se, så stressar det ibland upp brudpar onödigt mycket i planeringsstadiet.

Jag tror också man ganska ofta glömmer att det går att vara djupt personligt samtidigt som man gör en sak som "alla andra". Man kan gå vanligt i altargången, utan att hjula, man kan följa kyrkans vigselritual och behöver inte ha egenskrivna löften-det är ändå persoligt och stunden är ändå unik. Man kan skicka helt vanliga inbjudningskort och följa de etablerade klädkoderna etc och inte vara rädd att det ska vara "stelt och opersonligt". Och man kan ta många av sina mer vilda idéer och applicera dem på stunder under dagen-eller tom före/efter. Man kan ju tex köra en "trash the dress-session" med en fotograf efter bröllopet och varför inte då göra ett bildspel typ som en musikvideo, med just favoritlåten, bara som ett exempel.

Det här är alltså allmänna tankar och åsikter jag har efter att ha hängt här i många år. Egentligen inte riktat särskilt till dig. Jag säger dem för att jag tycker att man kan behöva en liten motvikt till personlighetssträvan som inte bara gäller bröllop idag utan hela livet-visst ska man vara sig själv och leva sitt liv utan att bara jamsa med strömmen-men det är ingen fara om man ibland både gör och är mest som "alla andra".

Och när det handlar om kyrkan, så tycker jag att man kan påminna sig om att det är något helt annat än bara en fin lokal man väljer om man gifter sig där. Då är det gudstjänsten och formerna för den som  står över hur man själva annars är och gör. Man rättar sig efter att det är någon gudomlig där, och att stunden är helig.
    Det är jättevanligt att brudpar vill klippa och klistra i ritualen och tyvärr upplever jag att den allmänna respekten är ganska låg-man tycker att man betalar för att få vara där och då ska man få göra som man själv vill.
    Jag tror att när man varit här länge, har sett så många olika inlägg att man kanske nästan snäser ibland, för att man är allmänt less, vilket kan drabba den som frågar för första gången. Det kan liksom trigga igång saker ifrån gamla diskussioner.

Lycka till med all er planering!
  • Chicita

Bara en reflektion över det här med att det ska vara unikt och personligt...
    Jag håller helt med passionsblomman. Men min tanke när det gäller detta är kort och koncist:

- Finns det fler av er?
    Nä... Då kan det väl inte bli mer unikt och personligt? Flört 

Det är personerna som gifter sig som tillför det unika och som gör det personligt. Det behöver inte vara massa jippon och lull-lull för att vara unikt.
    Även om ni väljer exakt samma upplägg, låtar mm som någon annan så kommer er vigsel ändå inte vara likadan som deras.

Och en sak till när jag ändå håller på.
    Sträva inte efter att uppnå perfektion.
    Om man vill ha det "perfekt" och detaljstyr allt så kommer man bara bli jättebesviken på allt.
    Rosorna hade inte exakt den rosa nyans ni lämnat färgprov på, eller vad det nu kan vara. Små problem blir stora oöverstigliga hinder när man försöker hitta det "perfekta".
    Satsa på en minnesvärd och vacker dag för er och era gäster - och ni kommer nog att minnas den som perfekt Solig 

Välkommen till BT Glad 

Svar på tråden Hårdrock i kyrkan